عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق‌بشر در جهان که ارزیابی از وضعیت حقوق‌بشر در ۱۵۵ کشور جهان ارائه می‌دهد، از تشدید نقض حقوق‌بشر و اقدامات سرکوبگرانه پس از قیام ۴۰۱ در ایران خبر داد.
در این گزارش آمده است: پس از قیام سال ۱۴۰۱، مقام‌های رژیم ایران حقوق آزادی بیان، تشکل و اجتماعات را بیشتر سرکوب می‌کنند و سرکوب زنان و دختران را تشدید کردند. نیروهای امنیتی هم‌چنین با استفاده از نیروی لباس‌شخصی و دستگیریهای جمعی اعتراضات را سرکوب کردند. هزاران نفر به‌دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق‌بشر خود در معرض بازجویی، بازداشت خودسرانه، پیگرد ناعادلانه و حبس قرار گرفتند.
در این گزارش آمده است: ناپدید شدگان اجباری و شکنجه و سایر بدرفتاریها، گسترده و سیستماتیک بود. زنان و دختران، و اقلیتهای قومی و مذهبی در معرض تبعیض و خشونت سیستماتیک قرار گرفتند. مجازاتهای ظالمانه و غیرانسانی از جمله شلاق وضع و اجرا شد. استفاده از مجازات اعدام به‌عنوان ابزار سرکوب سیاسی شدت گرفت و اعدامها افزایش یافت. محاکمه‌ها به‌طور سیستماتیک ناعادلانه باقی ماندند. مصونیت سیستماتیک برای جنایات گذشته و جاری علیه بشریت مربوط به‌قتل‌عام زندانیان در سال ۱۳۶۷ و سایر جنایات تحت قوانین بین‌المللی حاکم بود.
لطفا به اشتراک بگذارید:
🙏لطفا به اشتراک بگذارید